Čo je rodinná firma

Napriek tomu, že  80% slovenského trhu tvoria rodinné podniky definícia rodinnej firmy nie je u nás doteraz presne a jednotne vymedzená. Ani legislatíva Slovenskej republiky špecifiká rodinného podnikania samostatne nezohľadňuje.

V právnom poriadku SR absentuje legálna definícia pojmu „rodinné podnikanie“ či „rodinný podnik“. Vychádzať preto môžeme len zo všeobecných zákonných definícií. Podnik sa podľa ust. § 5 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“) rozumie súbor hmotných, ako aj osobných a nehmotných zložiek podnikania. Podnikaním sa podľa ust. § 2 ods. 1 Obchodného zákonníka rozumie sústavná činnosť, vykonávaná samostatne podnikateľom, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosahovania zisku.(TREĽOVÁ, 2014) Podľa čl. 2 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine v znení neskorších predpisov je rodina založená manželstvom základnou bunkou spoločnosti a spoločnosť všetky formy rodiny všestranne chráni.

Takúto tradičnú definíciu rodiny vzhľadom na súčasné spoločenské pomery možno chápať ako prekonanú. Niektoré západné krajiny preto považujú za prežitok nielen inštitút rodiny (najmä v zmysle postavenia a formy tradičnej rodiny), ale aj rodinné podnikanie. Rôzne chápanie pojmu rodiny súvisí s novým definovaním toho, kto členom rodiny je a kto už nie je, so zavádzaním registrovaných partnerstiev a pod. (EPPP, 2014)

Erika Matwij, ktorá sa viac ako sedemnásť rokov profesionálne venuje firemným procesom a špecializuje sa na rodinné podnikanie na Slovensku, definuje rodinný podnik:

  • Rodinná firma je charakteristická tým, že vlastníctvo aj riadenie rodinného podniku sú v rukách členov rodiny.
  • Rodinné podniky súvisia s rodinou, manželstvom. Faktor rodiny zasahuje do života firmy, či už je vytváraný manželmi, alebo inými členmi rodiny, ktorí majú zároveň aj finančnú kontrolu nad firmou.
  • Rodinný podnik je teda firma, ktorej vlastníctvo patrí členom rodiny. Je riadená členom rodiny, alebo potomkom zakladateľa.

Čo rodinná firma nie je?

Rodinná firma nie je spoločný podnik partnerov bez rodinného vzťahu (napr. kamarátov), z ktorých jeden (alebo obaja) zamestná v spoločnej firme svoje dieťa.

Rodinná firma nie je každá firma, ktorá sa za ňu vyhlási.

Definície rodinného podnikania vo svete

Vo svete sa stretávame s viacerými názormi. Pre porovnanie uvádzame holandskú a americkú definíciu.

Podľa holandskej definície (Flören, 2002), je rodinný biznis vtedy rodinným biznisom, keď spĺňa minimálne dve z nasledujúcich charakteristík:

  • jedna rodina vlastní viac ako 50 % podniku,
  • jedna rodina má vplyv na prijímanie rozhodnutí a stratégií,
  • najmenej dvaja členovia štatutárneho orgánu, ktorý vedie spoločnosť, pochádzajú z jednej rodiny.

V USA pracujú s viacerými verziami, uvádzame niekoľko príkladov:

  • rodina má zásadný vplyv na riadenie a rozvoj podniku a jej strategickým cieľom je postúpiť podnik ďalšej generácii.
  • rodinný podnik je vlastnený zakladateľom a jeho potomkami.
  • rodinný podnik je podnikom niekoľkých generácií; rodina podnik priamo riadi, majetok podniku je vo vlastníctve rodiny a viac ako jeden člen rodiny je vo vedení podniku.

 

Osobitne možno poukázať na definíciu Massachusetts Mutual Life Company, ktorá rodinný podnik charakterizuje ako podnik, ktorý spĺňa aspoň jedno z uvedených znakov:

  • majiteľ považuje svoj podnik za rodinný,
  • majiteľ má v úmysle ho odovzdať blízkemu príbuznému,
  • okrem majiteľa v ňom pracuje ako riadny zamestnanec iný člen rodiny, ktorý je súčasťou každodenného riadiaceho procesu podniku. (SERINA, 2011)

Najstarším rodinným podnikom je japonská firma, ktorá pôsobí v oblasti hotelierstva Hoshi Ryokan, založená v roku 718.


Vytvorila digitálna agentúra www.falur.sk